гр. София, ул. “Майор Димитър Думбалаков” 38, ет. 4
тел. 0887 545 446

6 начина да насърчим малките деца да седят спокойно и да се хранят

6 начина да насърчим малките деца да седят спокойно и да се хранят

Петък, 19 Ноември 2021
two-little-2-years-old-girls-sitting-table-eating-together-against-green-lawn two-little-2-years-old-girls-sitting-table-eating-together-against-green-lawn freepik

Да насърчите детето да седи спокойно на масата и да се храни, понякога може да е истинско предизвикателство. Следващите експертни идеи за възпитаване на добри навици по време на хранене могат да ви помогнат.

Да накарам моята 19-месечна дъщеря да се храни, понякога наистина е трудно. Имахме добро начало, когато преминахме от майчина кърма към плодови, зеленчукови и дори месни пюрета, тогава тя беше едва на шест месеца.

Но ето ни сега, повече от година по-късно и тя не е преминала към храненето с твърди храни. Всъщност ние все още прибягваме към сокове и пюрета, които пие от контейнерче или пък към хранене с лъжичка от бурканче в дните, в които се върти на масата, докато яденето в чинията остава недокоснато.

Предпочитането на сокчета и пюрета от детето е разбираемо. Те са бързи и лесни за ядене, а текстурата на тези пасирани храни е хомогенна и добре позната. В същото време дъщеря ми има толкова много интересни неща за правене точно в този момент, че подобни храни се оказват скучно занимание.

„Децата са заети малки хора“, казва Наталия Стасенко, магистър на науките, регистриран диетолог и сертифициран диетолог в Tribeca Nutrition. „Освен това, растежът им се забавя след 12 месеца, така че не се нуждаят от толкова много калории. Затова да сядат и да се хранят, за тях често не е приоритет“.

Как обаче можем да насърчим малките и любопитни деца да се нахранят сами, седейки на масата с нас? Следващите съвети могат да ви помогнат.

  • Контролирайте очакванията си

Стасенко препоръчва на родителите да запомнят това правило: Вашето малко дете трябва да яде по една супена лъжица храна от всяка въведена група на едногодишна възраст. За двугодишно дете това означава две супени лъжици пиле, две супени лъжици ориз и две супени лъжици броколи за вечеря. Ако ви се струва, че това не прилича на начина, по който се храни вашето дете, не се притеснявайте! Децата рядко се хранят толкова балансирано и често се придържат само към една или две групи храни наведнъж. “Понякога само ще близнат тук или ще отхапят там, а понякога ще ви изненадат с количеството храна, което могат да погълнат“ - казва Стасенко. Така или иначе, няма за какво да се притеснявате.
Д-р Дина ДиМаджио, педиатър и съавтор на „The Pediatrician's Guide to Feeding Babies and Toddlers“, споделя същото мнение. Тя отбелязва, че дете от една до две годишна възраст трябва да приема 900–1000 калории дневно, докато от две до тригодишните трябва да приемат 1000–1400 калории на ден. Но вместо да се фокусирате върху това какво яде детето ви всеки ден, е по-добре да му осигурявате цялостно добро хранене през цялата седмица и да се уверите при посещенията при лекаря, че се развива добре и следва своята крива на растеж.

  • Избирайте подходящия момент

Важно е да се уверите, че детето ви наистина е гладно и е готово да седне на масата, в противен случай храненето на малкото дете ще се превърне в отчаяна битка на волята. Стасенко препоръчва да спазвате определен график за хранене с 2–3-часови интервали, в които да давате на детето си само вода. Ако мъничето ви по цял ден тича наоколо, пиейки мляко, то никога няма да има възможност да огладнее. Мислете за млякото като за храна, а не като напитка, и знайте, че малките деца се нуждаят само от 2–3 порции млечни продукти на ден. И ако ви се струва, че детенцето ви кипи от енергия, дайте му достатъчно време за тичане, скачане, катерене, боричкане и всичко, което може да прави безопасно, за да изразходва силите си преди да седне да се храни.

  • Насърчете независимия дух

Детето ви жадува за свобода и независимост на тази възраст.

Използвайте това в своя полза, по време на храненето, като му предложите да си избере продукти за вечеря от магазина или свежи зеленчуци от пазара! Дори повече, помолете да ви помогне в градината, като берете и после приготвяте заедно съставките! ДиМаджио препоръчва да организирате „цветен ден“ и да оставите на детето си да избере червен зеленчук (като червена пиперка) и здравословен червен десерт (като диня).

Друг вариант е да включите детето си в процеса на вземане на решение. Следващия път, когато е нужно да се преборите с него, му предложете да направи избор между две здравословни храни, например между кисело мляко и пълнозърнеста закуска.

  • Съчетайте познатото с новото

Старайте се винаги да слагате в чинията на детето си нещо познато и любимо, особено когато в нея има и нова храна!

ДиМаджио казва, че това работи особено добре, ако детето ви не обича да пробва нови неща. Здравословните сосове също могат да насърчат малките деца при храненето. ДиМаджио препоръчва неподсладен ябълков сос, кисело мляко, хумус, пасирани плодове и домашен доматен сос. Има и множество очарователни кулинарни идеи, с които можете да оживите чинията на детето си: да използвате формички за бисквитки, с които да направите забавни фигурки, или да приготвите порции с размер на хапка като малки яйчени фритати или мънички пуешки сандвичи.

  • Подгответе почвата

Преминете от игра към хранене с помощта на малък ритуал.
Стасенко препоръчва той да включва миене на ръце и кратка песничка, молитва или каквото подхожда на вашето семейство. Слагайте децата в удобен висок стол за хранене или допълнителна седалка с опора за крака докато навършат три години! „Макар че те обичат да седят в големи столове, липсата на добра опора прави малките деца твърде подвижни и бързо ги изтощава.“ - казва тя. И не забравяйте да приберете смартфоните, таблетите и да изключите телевизора! ДиМаджио напомня, че да бъдете модел на подражание, когато сядате на масата с детето си, изисква време и е дълъг процес, при който демонстрирате поведението, което искате да виждате в своето дете.

  • Бъдете едновременно постоянни и приспособими

Стасенко призовава да планирате последователно добре балансирани хранения и закуски, включващи и нови и познати здравословни храни и след това да оставите детето си да реши какво и по колко иска да яде.

Да притискате децата да ядат повече, вероятно ще доведе до обратен ефект, затова по-добре наблегнете върху спазването на рутина и постоянство в предложенията си! „Придирчивостта в храненето е само фаза, така че трябва да бъдете търпеливи. Ще мине.“, уверява ДиМаджио. Колкото и да е трудно да не се притеснявате за хранителните навици на малките си деца, просто знайте, че непостоянният апетит е нещо съвсем нормално.

Източник: https://www.parents.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Виола Родионова
Редакция: Елена Ценова
Photo credit: Freepik